Parkering

Antallet af biler er konstant stigende i hele landet, og vores egen grundejerforening er ingen undtagelse. Det kan give problemer, når alle skal finde en plads at parkere køretøjerne på. Hvis parkeringen også skal være så bekvem som muligt for ejerne, kan det give store ulemper for områdets øvrige beboere.

Det er bestyrelsens fornemmelse, at nogle af de uhensigtsmæssige parkeringer sker af ren uvidenhed. Men det kan der jo så passende rådes bod på her på siden.

 

Lokalplanen bestemmelser

Under §5 Vej- og stiforhold, står anført:

§5.4 Der skal være 2 parkeringspladser pr. ejendom

Reglerne i Lokalplanen er ikke til at misforstå. Det skal således være muligt, at parkere to biler inden for parcellens område. Alt andet er ikke lovligt og kan aldrig blive en undskyldning for, ikke at anvende parcellen til parkering.

Under §3 Områdets bestemmelser, står der anført regler for eventuel virksomhedsdrift i området:

§3.4.6 Virksomheden må ikke skabe væsentlig øget trafik i området, eller ved sin karakter være til gene for de øvrige parcelejere.

§3.4.7 Virksomheden må ikke medføre et parkeringsbehov, der vil være til gene for de øvrige parcelejere.


Praktisk anvendelse af området
Lokalplanen foreskriver ikke, at parcellens to parkeringsmuligheder skal anvendes. Det kan der være nogle praktiske grunde til. Hvor der f.eks. er tale om kotelet grunde, ligger parkeringspladserne næsten altid i forlængelse af hinanden. Det kan derfor være noget upraktisk at foretage en parkering på parcellen, hvis man ved, at den bil, som kommer til at holde inderst, også er den, der skal først ud. Oftest ser man derfor, at den ene bil holder udenfor. Kommer der gæster til området, vil de også oftest parkere uden for parcellen.


På dette foto er alle muligheder i brug - og ingen kan komme forbi

Sådan parkerer man bedst
Stikvejene er udstyret med et meget smalt fortov på hver side. På stikvejenes vestside er der desuden et bredt, asfalteret fortov, der fra starten har været tænkt som en mulig parkeringsplads. Det brede fortov er således et fællesareal, som alle kan anvende, uanset om man bor øst eller vest for stikvejene. Man bør således foretrække at parkere på fællesarealet, også selv om man bor mod øst og føler, at man generer naboen mindre ved at holde ud for egen grund. Enkelte parcelejere har desværre en misforstået opfattelse af, at fællesarealet "næsten" hører med til parcellen, hvorfor man godt kan anvende det til langtidsopbevaring af bl.a. grus og fliser. Det er naturligvis helt uacceptabelt for de øvrige beboere, både fordi det stjæler plads og fordi, det skæmmer områdets udseende.

Hvis der er fyldt op med biler på fælles parkeringspladserne, kan det eventuelt overvejes, om der desuden kan parkeres hen over fortovene og op imod trekantarealerne på vendepladserne, idet disse fortov i praksis aldrig anvendes. da de kun fører ind til den nærmeste parcel. Spørgsmålet er dog, om trafiklovens bestemmelser derved overskrides.

Pas på fodgængerne
De fortov, der levnes til de gående, er meget små. Og da der ofte parkeres uhensigtsmæssigt, er det ikke sært, at gående, eventuelt medbringende en barnevogn, ofte foretrækker at anvende vejarealet til at spadsere på. Med al den plads, bilisterne optager, forekommer det helt rimeligt, at de gående gør, som de gør. Det er også helt rimeligt, at bilisterne udviser den allerstørste agtpågivenhed, hvis der færdes fodgængere på vejarealet. Der er således ingen som helst grund til, "at holde på sin ret" som bilist.

                                                                                                                                                           ns-h

Til toppen

Tilbage ] Næste ]